20090602

Firefly

Baru - baru ni bila aku balik ke Alor Star; ketika perjalanan pulang aku menaiki flight Firefly. Inilah experience aku kali kedua menaiki kapal terbang porker. Kali pertama ialah menaiki Berjaya Air ke Pulau Tioman.

Ianya adalah first esoerience mengunakan Firefly. Jumlah penumpangnya kalau tak silap aku adalah dalam 72 orang. Minuman Jus dan cookies disediakan didalam flight tersebut.

Semasa di Alor Star; aku terjumpa seorang kenalan jiran aku di KL - iaitu Alyasak. Terkejut juga aku ketika sedang menikmati juadah sarapan pagi - nasi lemak bilis teluq 5 kupang di Taman Pelangi bersebelahan dengan Station RTM Alor Star.

Beliau bagi tau bahawa beliau baru 2 minggu bertugas dengan Kinta Samudra - PMC untuk projek landasan keretapi Ipoh - Padang Besar. Sempat juga aku membawanya berkunjung kerumah aku di Taman Kantan.

20090529

Phd Thesis

Telah 2 tahun aku memberi bantuan untuk penyediaan Thesis - Phd untuk seorang Pensyarah Construction Law di UiTM. Aku berterimakasih kerana dipilih olehnya untuk menjadi salah seorang panel interviewer. Tajuk thesisnya adalah "Frameworks for Private Dispute Resolution.
Pengalaman aku didalam beberapa tahun terakhir ini; satu didalam Mediation proses dan dua case didalam Arbitration dapat sedikit sebanyak membantu beliau didalam penyediaan thesisnya itu. Sekurang2 dapat membantu memperbaiki mutu ADR : Alternativati Dispute Resolution di Malaysia.
Baru2 ini aku menyelesaikan Validation Assessment untuk deraf thesisnya. InsyaAllah jika diizin oleh beliau aku akan masukkan didalam blog ini the Final Thesis on the above subject.

20090520

Khuruj fisabilillah 1986 - Poland (part 2)

Sampai ke Warsaw

Ketika kami mendarat di Lapangan Terbang Warsaw; kami dapati ada sedikit kelainan disegi suasana jika dibandingkan dengan lain lain airport di Eropah. Kawalan masuknya pun sungguh ketat. Suatu yang aneh kami dapati toiletnya berkongsi lelaki dan wanita.

Semasa diluar airport; kami kebingungan tiada tahu hala tuju yang hendak pergi, tambahan pula orang – orang disitu kebanyakan tidak tahu berbahasa Inggeris. Kami berdoa dan berharap kepada Allah SWT supaya diberikan panduan dan pertolongan.

Suatu ketika, kami ditegur oleh seorang pemandu teksi yang mengetahui sedikit bahasa Inggeris – kami beritahu dia bahawa kami ingin pergi ke penempatan untuk student. Maka kami dibawa ke sebuah student hostel iaitu YMCA. Disitu kami telah menyewa sebuah bilik; maka operasi dakwah kami bermula dari bilik hostel tersebut.

Usaha dakwah kami disini banyak ditumpu sepenuhnya kepada amalan ziarah khususi iaitu samada berempat satu kumpulan ataupun dua orang dua kumpulan. Semasa di Bandar Warsaw; beberapa kali kami sempat melarikan diri dari dikejar oleh berkemungkinan wartawan yang mengejar untuk merakamkan gambar kami.

Tentang makanan kami; tidak menentu – dikebanyakan masa kami mengambil makanan yang sangat simple dan ringkas termasuklah buah2an. Almaklumlah susah mencari makanan halal disini.

Dalam usaha kami mencari orang Islam; kami terjumpa beberapa kanak2 iras orang sebelah India-pak; kami menegurya dan meminta dia membawa kami berjumpa dengan bapanya. Rupa2 bapanya ada duta Bangladesh. Kami sempat bertemu dan berbual dengan beliau di pejabat kedutaannya. Di berinya kami kesemua alamat duta2 negara Islam di Warsaw dan diberinya alamat dan contact no : presiden persatuan Islam di Warsaw untuk dihubungi.

Kami juga telah mengunjungi pejabat Keduataan Malaysia. Sempat bertemu dengan pegawai disana yang telah saya lupa namanya. Beliau sangat peramah dan menjemput kami sejemaah untuk makan malam dirumahnya. Beliau sangat suka kepada jemaah serta memberi kata2 semangat kepada kami untuk meneruskan usaha yang murni di Poland. Beliau amat jarang menerima kunjungan orang2 Malaysia di Poland.

Jemaah kami juga sempat menziarahi Duta Paskitan di rumahnya. Kebetulan pada masa kami menziarahinya ketika itu adalah hari Jumaat. Oleh kerana tiada masjid di Warsaw; kami bersolat Jumaat didalam pejabat Duta Pakistan seramai 6 orang. Kalau menurut hukum Mazhab Shafie; saya dan saudara Zulkifli tidak perlu bersolat Jumaat kerana dalam keadaan musafir. Memandangkan Amir kami bermazhab Hanafi (yang mana hukum Mazhab Hanafi adalah wajib bersolat Jumaat walaupun dalam keadaan musafir ataupun 2 orang) maka kami hormati dan meraihkan solat Jumaat dengan syarat diimami oleh mereka. Maka brother Fayaz telah memberi kuthbah dan mengimami solat Jumaat.

Untuk makluman; bagi solat lima waktu, didalam mazhab Shafie – ketika musafir kita dibenarkan Jamak dan Qasar, tetapi didalam mazhab Hanafi cuma dibenarkan Qasar sahaja tidak Jamak. Didalam jemaah kami, tugas Imam diserahkan kepada Saudara Zulkifli ataupun Brother Fayaz. Manakala tugas melaungkan azan diberikan kepada aku sebagai ahli jemaah yang termuda.

Kami juga telah menziarahi Presiden Persatuan Islam Poland; rumahnya terletak dipinggiran Warsaw iaitu lebih kurang 2 jam perjalanan dengan teksi. Beliau telah sedikit sebanyak memberi maklumat tentang kewujudan penempatan orang – orang Polish Islam. Kami difahamkan beliau adalah Jews Polish yang telah convert to Muslim. Banyak maklumat tentang hal ehwal orang orang Polish Islam.

Di Bandar Warsaw tidak terdapat ramai orang orang Polish Islam, kebanyakan orang2 Islam adalah dari negara2 luar samada pegawai kedutaan ataupun students. Kebanyakan students ataupun pelancong yang terlalu ramai di Warsaw adalah dari negara2 Arab. Kami banyak menziarahi orang2 Arab yang menurut mereka bahawa tujuan mereka datang hanyalah untuk berpoya2.

Ada satu peristiwa kami menziarah sebuah kelab bar terkenal di Warsaw seperti Selangor Club di Dataran Merdeka. Di Warsaw terdapat sebuah dataran yang terkenal sama seperti Dataran Merdeka di KL yang terdapat sebuah club berhampirannya. Kami dapati didalam club tersebut terlalu ramai pak Arab tengah berpoya2 dengan perempuan serta sedang minum minuman keras. Kami sempat juga berdakwah dengan pak Arab2 tersebut, tetapi kami tidak dilayan dan diendahkan; maklumlah tengah mabuk.

Ketika itu telah masuk waktu Zuhur, maka akupun melaungkan azan di dataran tersebut. Apabila kedengaran azan, kesemua pak arab yang didalam bar tadi telah keluar beramai2 kedataran dan menghampiri kami serta menjerit azan! azan ! (mungkin dah lama mendengar azan). Maka kami pun mendirikan solat jemaah ditengah2 dataran tersebut. Pak Arab tersebut semuanya berkumpul tetapi apabila diajak solat; mereka mengatakan bahawa diri mereka tidak suci. Ketika kami bersolat ramailah orang mengelilingi dan memerhatikan kami termasuk pak2 arab dan beberapa orang Polish.

Setelah selesai solat kesemua pak2 arab didalam bar tadi telah beratur dan bersalam dengan kami. Alhamdulillah kami berpeluang memberi dakwah serta mengiklankan kepada mereka tentang perhimpunan ijtimak yang akan datang di England. Kesemua pak2 arab tersebut telah mengambil alamat tempat ijtimak dan telah memberi azam untuk menghadirinya. Didalam kalangan orang Polish yang memerhati kami tadi; ada seorang telah menghampiri kami – dia boleh bertutur sedikit dalam bahasa English telah mengatakan bahawa “ Ketika saya mendengar azan dan memerhatikan kamu semua bersolat, saya mendapat ketenangan hati dan jiwa. Apakah agama kamu?” Kami pun memaklumkan bahawa kami beragama Islam. Kamipun telah mendakwahkan Islam kepada beliau. Beliau telah tertarik dengan Islam dan telah memaklumkan ingin memasuki Islam tetapi bukan pada ketika itu. Kamipun mengambil alamatnya dan memberinya alamat Presiden Muslim Polish untuk beliau hubungi.
Begitulah keunikan orang Arab; walaupun dalam apa jua keadaan, mereka bila disebutkan ayat2 AlQuran dan seruan agama - mereka akan teringat dan bersemangat balik dan berkecenderungan terhadap agama.

Setelah berada di Warsaw beberapa hari; kamipun menghubungi Pn Jamilah – Presiden Islam Gdansk kerana kami akan berangkat ke Gdansk dengan train. Ketika di station keretapi Warsaw; kami menjalankan kegiatan dakwah dengan mengadakan majlis taklim (bacaan hadis) di station keretapi tersebut. Banyaklah kami berjumpa dengan students terutama students yang dalam perjalanan ke Moscow.

20090518

Influenza A H1N1

1. What is Influenza A (H1N1)?
Influenza A (H1N1) is highly contagious acute respiratory disease infecting humans caused by a new virus, the result of a mutation created by the mixing of the pig, bird and human influenza virus genes.

2. What are the signs and symptoms of Influenza A (H1N1)?
Early signs of Influenza A (H1N1) are flu-like, including fever, cough, headache, muscle and joint pain, sore throat and running nose, and sometimes vomiting or diarrhoea.

3. How do people become infected with Influenza A (H1N1)?
The spread begins when infected people cough or sneeze, infected droplets get on their hands, drop onto surfaces, or are dispersed into the air. An uninfected person can breathe in contaminated air, or touch infected hands or surfaces, and thus be exposed. This is known as the human to human transmission of Influenza A (H1N1).

4. What is the advice to infected persons?
· Seek medical attention and treatment from the nearest doctor.
· To prevent spread, infected persons should cover their mouth and nose appropriately when coughing and sneezing, and wash their hands regularly and thoroughly with soap and water.
· If you get sick with influenza, stay at home and limit contact with others to keep from infecting them. Avoid touching your eyes, nose or mouth since secretions from them contain the virus and can infect others.
· Avoid going to crowded/public places and/or using public transport especially when you are sick or have the influenza signs and symptoms.

5. How can you protect yourself from getting infected with the disease?
There is no vaccine currently available to protect against Influenza A (H1N1). However, there are certain actions that can help to reduce the spread of the virus:-
· Avoid close contact with persons who appear unwell and have fever and cough.
· Wash your hands with soap and water thoroughly and often.
· Avoid touching your face, especially your nose and mouth, with your hands to minimize infection.
· In the event of being in an affected area, avoid crowded places and stay indoors.
· Stay informed of the situation of the disease and of the appropriate measures taken to avoid being infected.
· Practise good health habits including adequate sleep, eating nutritious food and keeping physically active.

6. What drugs are available for treatment?
Currently the Ministry of Health Malaysia has antivirals for treatment of Influenza A (H1N1). The antivirals are used for treatment of a person infected with the virus. It is not a vaccine that creates immunity against the infection.

7. Is it safe to travel?
People should be aware that due to the highly contagious nature of the disease and its rapid spread across the world, non-essential travel by air or other means, especially to affected areas, should be postponed. If travel is essential or unavoidable, travellers and their dependents need to protect themselves appropriately. Persons who are ill should delay travel plans and returning travellers who fall ill should seek appropriate care immediately. However, World Health Organization (WHO) has not recommended travel restrictions related to the outbreak of Influenza A (H1N1) virus.

8. What does the current WHO pandemic alert phase 5 mean?

According to WHO phase 5 means that the virus has caused sustained community level outbreaks in at least two countries in one WHO region. At phase 5 a pandemic is considered imminent.

* Influenza A (H1N1) - Influenza A (Hemagglutinin 1 Neuraminidase 1)
- Hemagglutinin and Neuraminidase are antigens; number '1' refers to the specific sub-type of those antigens.



(Source: Ministry of Health, Malaysia)

20090513

Maraliner

Antara bas ekpress yang saya kerap naik dan suka naik adalah Maraliner. InsyaAllah pada 23 May ni saya akan balik ke Alor Star seperti biasa mengunakan Maraliner dan kembalike KL dengan flight Firefly.
Tentang firefly; saya belum mengetahui lagi keistimewaannya - cuma yang saya tahu airport nya adalah di airport subang yang lama (Terminal 3). Jika dibandingkan harganya dengan AirAsia, harga nya sedikit lebih mahal.
Kelebihan Bas Maraliner yang saya dapati adalah :-
    • Kemudahan membeli tiket pergi - Kita boleh membeli tiket di websitenya iaitu www.maraliner.com.my dengan hanya click sahaja dan tidak perlu mengeluarkan belanja dan masa untuk ke kaunter.
    • Kemudahan membeli tiket balik - Kita tidak perlu meminta saudara kita untuk menempah tiket; cuma kita juga hanya perlu membelinya melalui internet.
    • Tidak rushing / kejar trip - Saya dapati bas tersebut juga tidak rushing dan mengejar trip; mungkin upah pemandunya tidak berdasarkan trip.
    • 2 driver - setiap perjalanan yang saya naiki terdapat 2 driver; saling bergilir diantara yang memandu dan tidur (mempunyai tempat tidur untuk 2nd driver di belakang)
    • Keselesaan tempat duduk - Tempat duduk yang selesa dan luas; dan mempunyai single seater.

Setakat ini saya mencadangkan kepada semua untuk menggunakan bas Maraliner sebagai pengangkutan tuan puan.

20090505

Khuruj fisabilillah 1986 - Poland (part 1)

Persediaan ke Poland

Pada tahun 1986, semasa aku menuntut di England; Markazi Masjid pusat tabligh di London yang terletak di East London telah menerima keputusan dari Markazi Masjid pusat tabligh England di Dewsbury atas arahan daripada Amir tabligh ketika itu Hadrat Ji Maulana Ihtisamul Hassan RA dari Markaz tabligh Nizamuddin di New Delhi supaya Markaz London menghantar satu jemaah student ke Negara Poland.

Didalam mesyuarat untuk memutuskan ahli anggota jemaah tersebut; Alhamdulillah aku telah terpilih untuk mengangotai jemaah tersebut. Jemaah kami terdiri dari 4 orang students sahaja iaitu diketuai oleh Amirnya Javid (student London berketurunan Bangladesh), Fayaz (student London berketurunan India), Zulkifli (student Melayu yang menuntut di London) dan aku sendiri.

Kami dimaklumkan bahawa Poland adalah satu2nya negara di dunia pada ketika itu tidak pernah ada jemaah dakwah & tabligh memasuki negara tersebut kerana dasar regim komunisnya yang tersangat ketat lebih ketat dari Moscow. Hanya jemaah students yang mempunyai passport student sahaja dibenarkan masuk ke negara tersebut.

Sebelum ini aku sering mendengar bahwa Amir tabligh yang kedua iaitu Hadrat Maulana Yusuf RA pernah berkata “Jika kesemua negara didunia ini telah dimasuki dan diziarahi oleh Jemaah Dakwah & Tabligh; perkara pertama yang Allah SWT akan tunjukkan adalah kesemua struktur kerjaaan Komunis di dunia akan hancur dan lenyap”.

Jemaah telah dibentuk dan pengerakan kami sebagai jemaah pertama ke negara Poland. Kami menyediakan peta negara Poland dan pengerakan kami adalah disusun supaya ianya bergerak mengelilingi negara Poland.

Kami pun berangkat ke Markazi Masjid di Dewsbury, Yorkshire (pusat tabligh England) untuk mendengar pesanan dan bermusafar dengan syura England. Kami diberi beberapa pesanan terutama dari Amir England iaitu Hafiz Patel termasuklah apabila kami berada disana kami tidak dibenarkan memberi sebarang komen terhadap amalan ibadah yang telah menjadi tradisi orang Islam di Poland. Beliau selalu menyebut didalam pesanannya yang terdahulu “ Kita mesti sentiasa menghantar jemaah ke sesuatu tempat; walaupun tidak ada sebarang kerja dakwah dilakukan, tetapi amalan seperti zikir, bacaan Al Quran, solat dan lain2 dapat memberi kesan. Diumpanakan seperti padang penuh dengan lalang; kalau selalu kita lalui akan terdapat kesan2 laluanya. We keep sending jemaah to the Communist countries, one time Allah SWT will break the structure of the Communist Counturies”

Setelah bermusafar dan menerima pesanan, kami dihantar ke kawasan London untuk menjalankan kerja dakwah sementara menunggu mendapat visa perjalanan ke Warsaw, Poland. Semasa berada di beberapa buah masjid di London, kami berulang alik ke kedutaan Poland seingat saya lebih dari 2 kali, sehingga saudara Zulkifli menangis dihadapan pegawai kedutaan Poland untuk mendapat visa; dengan izin Allah SWT; Alhamdulillah kami mendapat visa perjalanan melawat Poland selama 3 minggu.

Persediaan dan persiapan telah kami aturkan termasuklah membawa beberapa bekalan makanan kering termasuk magi mee dll. Kami dimaklumkan di Poland kami akan menghadapi kesusahan mendapatkan bekalan makanan termasuklah makanan halal dan makanan yang dijual di kedai adalah mengikut ration.

20090430

Laila Poland

Al fatihah kita hadiahkan kepada Allayarhamah Laila Taib isteri kepada Ketua Menteri Sarawak akibat sakit barah.
Aku sebenarnya pernah menemui auntie dia Ms Jamaliah di Poland ketika aku bersama 3 lagi sahabat dalam misi dakwah & tabligh selama 3 minggu ketika khuruj ke Poland pada tahun 1986. Ketika itu Poland masih didalam pemerintah Komunis. Pengalaman ataupun lapuran / karkuzari ketika keluar berdakwah di Poland akan aku ceritakan kelak.
Ketika kami tiba di bandar Gdanz di sebelah utara Poland dari Warsaw; kami menghubungi Auntie Jamaliah; beliau merupakan salah seorang pemimpin Islam di Gdanz ketika itu. Meurut beliau Laila adalah anak saudaranya yang menuntut di Australia, sebagai bukti di tunjukkan kami gambar Laila bersama Abd Rahman Taib. Menurut beliau mereka adalah turun temurun keturunan Islam yang berasal dari Islam Crimea Tartar.
Kami diberikan sebuah rumah bersebelahan rumahnya untuk bermalam dan menjalankan aktiviti dakwah kami. Anak lelaki yang remaja adalah pencinta Islam dan membantu kami dalam kerja2 dakwah. Translator kami adalah orang Arab Palestin yang menuntut di Poland.
Yang sedihnya; akhirnya kami dapati suaminya adalah penganut Kristian. Amalan kahwin campur di Poland adalah amalan biasa disana. Sebenarnya banyak orang Islam di Poland yang turun temurun; kami ditunjukkan gambar masjid - masjid lama yang telah dirobohkan oleh Komunis, gambar2 ulama2 mereka dengan full sunnah. Aku akan ceritakan kelak kisah ini sebagai pengajaran untuk kita semua.

20090427

MAD

Pada artikel, ana ingin bersama2 kita mengulangkaji berkenaan hukum tajwid khususnya beberapa hukum Mad yang kadang2 kita terlupa didalam pembacaan Quran kita. Mad maksudnya "panjang". Hukum qiraat menurut riwayat Asim.
Huruf Mad ada tiga iaitu : Alif, Wau & Ya.
Hukum Mad terbahagi 2 iaitu Asli / Tabiqi & Farqi
a) Hukum Mad Asli / Tabiqi - Bila mana huruf bertemu dengan aliff; atau huruf berdoma bertemu wau mati atau huruf kasrah bertemu ya mari. Bacaan panjangnya adalah sebanyak 2 harakat.

b) Farqi - ada 13 hukum diantaranya

Hukum Mad Wajib Mutasil : Bila mana huruf tanda lengkung panjang bertemu hamzah mati, kasrah dan pathah dalam satu kalimah. Bacaan panjangnya wajib panjang sebanyak 5 harakah.
Hukum Mad Jais Munpasil : Bila mana hurf tanda lengkung panjang bertemu hamzah mati, kasrah dan pathah dalam dua kalimah. Bacaan panjangnya adalah 2 hingga ke 5 harakat.
Hukum Mad Lin atau Mad Lembut : Bila mana huruf-huruf Mad dimatikan atau didomakan; bacaan nya adalah 2 hingga 5 harakat dan dilembutkan bacaannya.
Ini diantara hukum2 Mad; ada 10 hukum lagi berkenaan hukum Mad yang boleh kita kaji dan muzakarahkan. Hukum tajwid ini walaupun kita telah belajar berkali2 kadang2 kita terlupa dan lalai. Marilah sama2 kita ingat mengingati sesama kita supaya bacaan Quran kita dapat diperelokan semuga ianya diterima oleh Allah swt.
Salah satu petua untuk nafas panjang ialah nafas melalui perut; sebelum bacaan sedut nafas kedalam perut supaya kembung dan kemudian keluar nafas semasa bacaan sehingga kempis. InsyaAllah nafas kita akan menjadi panjang.

20090423

Strike off Company

Recently, I have an experienced of involving in the striking off exercise of the dormant JV company - my company partnering with a japanese company. The most problematic is that all except one directors and shareholders are no more longer employed by both companies. The exercise have took more than a year. However, we managed to strike off the JV name from the CCM, finalized and signed the Termination of the JV agreement and subsequently settling all the final settlement sum between both parties.

Herewith I append some of the guidelines for those who wants to strike off the company according to the Malaysia Act.
Guidelines on Application to Strike off the name of a Company from Companies Commission of Malaysia

Introduction

Section 308 of Companies Act 1965 provides a procedure for a company to be dissolved without having to undertake the formal process of winding up. It may be affected when the Registrar exercises his power under Section 308 (1) to strike a defunct company off the register and under Section 308 (3) where the Registrar strikes off a company that has been wound up.

Scope of Guidelines under Section 308 (1) of Companies Act 1965

Under this Section, the Registrar may exercise his discretionary power to strike the name of a defunct company off the register if he has reasonable cause to believe that :

i) a company is not carrying on business; or
ii) a company is not in operation

In determining whether a company is not carrying on business or is not in operation, the Registrar may form his opinion based on the following :-

i) information in records of the company under the Registrar's custody; and
ii) through application made to him by a director or a shareholder requesting him to
exercise his discretionary power.

Requirements for an application pursuant to Section 308 (1)

In proceeding with the exercise and in forming his opinion based on the above, the Registrar will have to be sastified that the application fulfills the following requirements :-

A) The directors must obtain the resolution of the shareholders for the initiation of the application to strike off the name of the company from the register on the basis that the company is not carrying on business or the company is not in operation.

The resolution must be enclosed together with the application to reflect the consent of the majority shareholders in respect of the striking off application.

Where a director or shareholder is untraceable - The remaining director or the shareholder concerned may still submit an application for striking off provided the remaining director or shareholder concerned must have made attempts to trace the where about of the other directors or shareholders by writing to him at the residential address as stated in the Registrar's records or any other records. These attempts must be made by way of registered post. Where the notification from the postal agency is being relied on as proof, this should be submitted as an attachment to the application. Proof of any other modes of attempts (if any) must also be attached to the application.

B) The company has no assets and liabilities at the time when the application is made.

The Registrar will examine the management accounts certified as true and correct by a Director. However, the Registrar reserves the right to require the applicant to submit audited financial statements.

If the company has not commenced operation, the applicant must inform the Registrar of the following :

  • The company was incorporated on (date) and there has been no transaction since then; and
  • The company has not opened a bank account or if there is an account, the latest bank statement is to be attached and to inform Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) about the closure of the account.

C) The company has no outstanding charges in the Registrar of Charge

In respect of charges, the applicant must ensure that the company has no oustanding charges in the Register of Charges kept at the Register of Companies

D) The company has no oustanding penalties or offer of compounds under the Companies Act 1965

The company must ensure that all such liabilities are settled before an application for striking off is made.

E) The company has no outstanding tax or other liabilities with any government department or agency

Where a company has commenced operation it must settle all oustanding tax and obtain a tax clearance prior to the filing of the application for striking off

F) The information of the company with the Registrar is up to date

The particulars of directors of the company and any other information as the Registrar deems fit must be the same as in our records. If there are any differences or changes in respect of the information of the directors of the company, the company must first ensure that the Registrar's records are updated before an application for striking off is made.

(Applicant may check the record by getting a print out from the nearest SSM office or through e-info service)

G) The company is not involved in any legal proceeding within or outside Malaysia

The company should not make any application for striking off if it is aware that there is an impeding court action against it so as not to deprive others, who have initiated court action against the company from proceeding with the court action.

H) The company has not made any return of capital to the shareholders

The right procedure for any return of capital to the shareholders should be through the process of winding up or capital reduction exercise or any scheme of arrangement or reconstruction exercise.

I) The company is not a holding company or a subsidiary of another corporate body

The duty lies on the holding company to take necessary steps to wind up its subsidiary company.

J) The company is not a "Guarantor Corporation"

A "Guarantor Corporation" means a corporation that has guaranteed or has agreed to guarantee the repayment of any money received or to be received by any third party.

Scope of Guidelines under Section 308(3) of Companies Act 1965

For the purpose of section 308(3) of the Companies Act 1965, the Registrar may strike off a company that has been wound up where the Registrar has reasonable cause to believe that :-

  • no liquidator is acting

  • the affairs of the company are fully wound up and for a period of six (6) months the liquidator has been in default in lodging any return required to be made by him; or

  • the affairs of the company have been fully wound up under Section 217 of the Companies Act (Part X, Division 2) and there are no assets or the assets available are not sufficient to pay the costs of obtaining an order of the Court dissolving the company.

Instances where no liquidaor is acting

The registrar may exercise his discretion to strike off a wound up company if he has reasonable cause to believe that there is no liquidator is acting in the following circumstances :-

  • The appointment of a liquidator is provided under the order of winding up. However, the appointed failed or refused to ledge the Notice of Appointment pursuant to Section 280 of the Companies Act 1965 with the Registrar.

  • Upon the death of the liquidator and no substitution

  • The Liquidator has been appointed but he did not or failed or refused to carry out his duties as a liquidator.

  • Any other reasons that the Registrar may reasonably deem fit to exercise his discretion.

Requirements for an application pursuant to Section 308 (3)

Where there is a liquidator acting, the Registrar may exercise his power on his own accord and may also consider invoking such power pursuant to applications initiated by the liquidator of the company. On application by the liquidator, the Registrar will have to be satisfied that the liquidator fulfills the following requirements :-

  1. The affairs of the company remain unchanged for a period of six (6) months or longer
    The affairs of the company must remain unchanged for six (6) months or longer. This is evidenced from the no change in the status of the affairs of the company as shown in Form 75 which has been lodged by the Liquidator every six (6) months after the order of winding up has been granted.
  2. The affairs of the company have been fully wound up and there are no assets available
    The company must have no tangible assets available in the company are not sufficient to pay the costs of obtaining an order of the Court to dissolve the company.
  3. The company must not have any asset which needs to be administered by the Liquidator prior to the making of the application
    The Liquidator must prepare a Statement by Liquidator staring that he had completed his assingment and that there is no asset under his control.
  4. The company must not have any outstanding penalties or offer of compound under the Companies Act 1965
    The Liquidator must ensure that all liabilities involving the estate of the company have been fully settled prior to the lodgment of the application for striking off with the Registrar. This fact must be stated in his / her statement.
  5. All oustanding tax liabilities (if any) with the Inland Revenue Board incurred by the Liquidator in administering the company's estate must have be fully settled
    The Liquidator must ensure that all such liabilities are settled before an application for striking off is made. This fact must be stated in his / her statement.
  6. All indebtedness to other Government departments and agencies incurred by the Liquidator in administering the company's estate must be fully settled
    This indebteness excludes liabilities incurred by the company before it is wound up. The Liquidator must ensure that all such liabillities are settled before an application for strining off is made. This fact must be stated in his / her statement.
  7. The Liquidator or the company must not be involved in any legal proceeding whether inside or outside Malaysia
    The Liquidator and / or the company must ensure that there is / are no impending court action against the Liquidator and/or the company. This fact must be stated in his/her statement

Application Procedure

For application under Section 308 (1), the applicant must ensure that all requirements as set out in the checklist are complied with before submitting the application. Additionally, the applicant must also ensure that all boxes in the said checklist are ticked and that all the necessary supporting documents are enclosed before submitting the application to the Registrar.

The said checklist is as follow :-

  • Application Fees of RM 120
  • Covering Letter - stating reasons to support application
  • Statement by Applicant
  • Resolution of majority sharejolders or if director or shareholders are traceable, proof of attempts to trace the where about of such directors or shareholders
  • Management Accounts or Audited Financial Statements
  • Waiver letters from Creditors / tax clearance

For application under Section 308 (3), the applicant must ensure that it must be accompanied with a Statement by Liquidator

Application Fee

The completed application shall be submitted to the Registrar together with an application fee of RM 120

Withdrawal of application for Striking Off

The applicant may withdraw the application for striking off at any time before dissolution takes effect by writing to the Registrar indicating the reasons for the withdrawal of the application togather with the fee of RM 120

Gazette Notification

In both the above exercises under sub sections 308 (1) and (3), the striking off exercise is effected through the Issuance of letters and notices to the relevant parties and the publication of the relevant Gazette. On the publication of the Gazette pursuant to Section 308 (4), the company shall henceforth be dissolved.

20090415

Janin

Baru-baru ini aku mengalami pegalaman baru dalam membatu menguruskan jenazah selama ini. Pengalamannya adalah menguruskan janin yang keguguran selepas berusia 4 bulan dalam kandungan.
Inilah pengalaman pertama aku dalam melihat dan menyentuh janin yang telah lengkap dengan anggotanya. Kami juga berbincang mengenai hukum agama tentang bagaimana untuk menguruskan janin tersebut.
Mengikut hukum; kandungan janin yang melebihi empat bulan dan lengkap dengan bentuk anggota hendaklah dimandikan, dikafankan dan dikebumikan seperti orang biasa. Persoalan samada perlu disembahyangkan ataupun tidak bergantung samada ketika janin itu keluar ada tanda - tanda bernyawa ataupun tidak seperti menangis, menjerit dan ada denyutan maka janin tersebut perlu disembahyangkan juga. Jika tiada maka tidak perlu disembahyangkan.
Setelah diteliti kesemua aspek; dengan dikepalai oleh imam masjid - kami telah memandikan, mangkafankan dan mengembumikan tanpa disembahyangkan & talkin.
Maka selesailah tanggungjawab kami dalam beberapa minit sahaja. Alhamdullillah. Satu pengalaman baru untuk dikongsi bersama.

20090406

April Fool's Day

Berkurun-kurun lama dahulu, kerajaan Islam Sepanyol yang telah lama bertapak di sana telah menghadapi kekalahan di tangan tentera Kristian. Maka penduduk-penduduk Islam di Sepanyol terpaksa berlindung di dalam rumah mereka untuk menyelamatkan diri dari tentera Kristian. Namun tentera Kristian tidak berpuas hati kerana tidak dapat menghapuskan orang Islam. Maka tersebarlah berita bahawa orang Islam yang ingin selamat boleh menyelamatkan diri mereka dengan menaiki kapal yang berlabuh di pelabuhan dan untuk memastikan berita itu benar mereka sendiri pergi menyiasat adakah berita itu benar. Setelah pasti dengan khabar berita itu, maka beramai-ramailah orang Islam Sepanyol ke pelabuhan dengan harapan mereka boleh menyelamatkan diri dari tentera Kristian. Namun sebaliknya yang berlaku. Tentera Kristian mengambil kesempatan menghapuskan umat Islam dengan membakar rumah dan kapal-kapal di pelabuhan dan orang-orang Islam di Sepanyol dibunuh beramai-ramai termasuklah lelaki, perempuan dan kanak-kanak pada tanggal 1 April. Inilah hari yang diraikan oleh rakyat Sepanyol setiap tahun untuk mengingati kemenangan tentera Kristian ke atas orang Islam yang dibunuh oleh mereka dan inilah sejarah yang mengaitkan April Fool dengan orang Islam.

Namun malangnya tarikh ini disambut juga oleh sesetengah umat Islam di seluruh dunia. Banyak sejarah April Fool yang dipaparkan di dalam internet hingga ke akhbar untuk mengingatkan umat Islam bahawa April Fool ini tidak digalakkan dalam Islam.

Sejak dari dahulu lagi, terutamanya pelajar-pelajar yang tinggal di asrama, budaya April Fool ini sudah menjadi kebiasaan bagi mereka. Setiap tahun menjelang 1 April, ramailah yang menjadi mangsa dari sambutan April Fool. Bukan mangsa bunuh ataupun rompakan tetapi mangsa kepada mereka yang suka mengenakan dan menganiayai orang lain. Sedangkan Islam sangat melarang kita menganiayai orang lain dengan niat yang jahat. Muka diconteng, barang disorok dan sebagainya menjadi kebiasaan pada hari April Fool.

Dari sini kita boleh ketahui apakah relevan dan faedahnya dengan April Fool ini. Menganiayai, menipu, menghina, menyakitkan hati, dan perasaan orang lain, semuanya buruk dan tidak berfaedah tentang April Fool. Sepertimana firman Allah yang bermaksud:

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kaum laki-laki menghinakan kaum laki-laki (yang lain), kerana boleh jadi kaum yang dihinakan itu, lebih baik dari kaum yang menghinakan, dan jangan pula kaum perempuan (menghinakan) kaum perempuan yang lain, kerana boleh jadi perempuan yang dihina itu, lebih baik dari perempuan yang menghinakan. Janganlah kamu cela-mencela sesama kamu dan jangan pula panggil-memanggil dengan gelaran (yang tidak baik). Seburuk-buruk nama ialah fasik sesudah keimanan. Barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang yang aniaya." (Surah Al-Hujurat: 48)

Namun mengapa ianya terus menerus disambut dan dilakukan oleh sebahagian masyarakat Islam terutamanya di Malaysia. Rakyat Malaysia sememangnya banyak terdedah dengan budaya Barat yang telah lama bertapak di Malaysia sejak dari dulu lagi. Valentine's Day dan sebagainya telah lama disambut di Malaysia dan umat Islam juga tidak terkecuali untuk menyambutnya. Kata mereka ianya nampak lebih moden dan cool untuk disambut.

Tanpa disedari, sambutan-sambutan sebeginilah yang akan menghancurkan dan merosakkan maruah umat Islam sedikit demi sedikit. Bayangkan sekiranya sejarah pembunuhan umat Islam pada 1 April di Sepanyol itu adalah sejarah yang betul-betul mengaitkan kita dengan April Fool, maka apakah pandangan Barat apabila melihat umat Islam turut sama menyambutnya. Menyambut hari dimana kekejaman tentera Kristian terhadap umat Islam dan tipu daya yang telah dilakukan oleh mereka kepada umat Islam. Sudah tentu mereka menganggap umat Islam mudah terpadaya dengan tipu daya Barat sepertimana yang mereka anggap umat Islam telah diperbodohkan oleh mereka suatu masa dahulu. Adakah kita mahu dianggap oleh dunia seperti itu? Menjadi umat yang tidak tahu menjaga maruah agama sendiri.

Kesimpulannya, walau apa pun sejarah ataupun walau apapun yang terjadi pada 1 April samaada ianya berkaitan dengan agama Islam atau tidak, umat Islam tidak sepatutnya dan tidak harus menyambut dan membudayakannya kerana sudah jelas ianya berasal dari Barat dan tidak ada faedahnya. Umat Islam hendaklah berfikiran secara rasional tentang perkara-perkara ini kerana tujuan utama Barat adalah untuk menghapuskan dan menjatuhkan kedudukan dan maruah umat Islam di mata dunia.

Fikirkan dan renung-renungkanlah........

20090326

Land Acquisition Procedures

I would like to share with others on the Land Acquisition (LA) Procedure in execute the project in Malaysia. Example of past railway is extract for the benefit of everbody. Normally at least 66 steps are involved in most cases :-



    1. After finalising the design, ROW (Right of Way) is superimposed on to Land Acquisition (LA) plans by surveyor.

    2. Discussion with surveyor on needs of Unit Pengambilan Tanah (UPT) so as to suit UPT's format.

    3. Discussion with UPT and Land Office on any updatings of draft LA plans.

    4. Site visit with UPT to check in general, the physical status of the land

    5. Updating of LA plans at surveyor's office

    6. Submission of preliminary LA plans to Project Management Consultants (PMC) and discussions.

    7. Assisting surveyor on updating of LA plans based on PMC comments at surveyor's office.

    8. Preparation of finalised LA plans by surveyor.

    9. Submission of LA plans to Main Contractor (MC)

    10. Submission of LA plans by MC to PMC.

    11. Submission of LA plans by PMC to Government.

    12. Submission of LA plans by Government to Ketua Pengarah Tanah & Galian (KPTG).

    13. Checking and approval of LA plans by KPTG.

    14. Transmission of LA plans from KPTG to PTG / SUK / Pentadbir Tanah (PTD).

    15. Submission of LA plans by PTG to UPT.

    16. Detailed discussion with UPT after files are opened.

    17. Preparing Preliminary Report for UPT after site visit with surveyor.

    18. Purchasing of certified true copy of Land Titles (CTC) at PTD / PTG.

    19. Site visit with UPT Settlement Officer (SO) / checking surveyor's particular.

    20. Collecting CTC from PTD / PTG.

    21. Forwarding photocopy of Land Titles to UPT.

    22. Preparing Land Status Report (extract from CTC).

    23. Opening and Labelling files / subjackets for all the private lands.

    24. Checking Land Status with UPT officer.

    25. Preparing Form C for submission to State EXCO (MB) via PTG.

    26. Follow up with PTG for the submission to YAB Menteri Besar (MB).

    27. After approval by MB; file send back to PTG.

    28. PTG will take a few days and send back file to UPT.

    29. Preparation of Form D by UPT.

    30. Rechecking of Form D by UPt, which normally take another week and sending back to PTG.

    31. PTG approves and sends for checking by State Legal Adviser (LA).

    32. Legal Adviser will sometimes take a few weeks to check and sends back to PTG.

    33. PTG will send back to UPT.
    34. UPT will now send to Percetakan Nasional Berhad (PNB).
    35. PNB will type back all the data and will wait for the queue. This take 1 month.
    36. PNB publishes Form D into Gazette form.
    37. 10 days after gazette then only the documents can be purchased.
    38. Purchase the gazette documents and submits to PTG, UPT, Main Contractor, Jabatan Penilaian & Perkhidmatan Harta (JPPH) etc.
    39. Submission of A4 size plan for every lot to UPT and JPPH.
    40. Detailed report by having site visits with UPT's SO.
    41. Site visits with JPPH taking all photos of structures (normally not done on the same day).
    42. Prepares report for hearings; 4 volumes of detailed reporting of each lot.
    43. Finding addresses of all the landowners. Records at Land Office are outdated.
    44. Preparation of Forms E & F for all the lots and submits to UPT.
    45. Preparation of Planning Information Forms for every lot.
    46. Submission of Planning Information Forms to UPT for onward transmission to Majlis and then to JPPH.
    47. Submission of Forms E & F to UPT.
    48. Request of Form I by Main Contractor to PMC to Government to UPT.
    49. Preparation of Form I and Form K.
    50. To inform UPT on the progress of pegging works (demarcations).
    51. Pengarah Tanah & Galian to sign Form I.
    52. Discussion with UPT on dates for hearings.
    53. Serving of Form E / F to every interested party; owners / chargee / rentals etc.
    54. Serving of Form I & Form K
    55. Hearing for an average of 8 lots per day, usually in the morning.
    56. If there is slight doubt on the information say there is a doubt on owners / rentees etc to go on site again, then hearing postponed.
    57. Chasing JPPH so that valuation report is ready during hearing (normally cannot achieve target)
    58. If valuation report is ready Form G will be prepared within 2-3 weeks times, if not UPT will wait for another session until Private valuer submits its value and UPT will decide when government valuer is ready.
    59. Preparation of Form G and H by UPT.
    60. UPT submits Form G to Government and Government to prepare checques.
    61. After checques are ready sends Form H to landowners.
    62. PTD to issue Form J to building owner aftyer compensation received.
    63. Owner to move out from their premises (if voluntary).
    64. Use Enforcement to issue " Vacate Notice".
    65. Use Enforcement to demolish buildings
    66. Entry into lands.

20090325

RM 12,500

Lama saya tak mengupdatekan website tersebut. Oleh kerana terlalu sibuk sedikit tentang kerja dipejabat. Lagipun sibuk sikit meguruskan dua perkara iaitu :-
  1. Anak sulung saya Sarah baru sahaja mendapat keputusan SPM. Walaupun tidak cemerlang tetapi Alhamdulillah satu kejayaan untuknya secara peribadi. Sebagai bapa terpaksalah membantu dia untuk memohon IPTA, Polikteknik, serta beberapa IPTS.
    Yang saya dapati sekarang ini - peluang untuk menlanjutkan pelajaran terbuka luas untuk pelajar2 SPM dan tidak seperti kami dahulu yang hanya bergantung kepada IPTA dan tajaan kerajaan.
    Nampaknya masa pelajaran tinggi ini menjadi seperti suatu perniagaan dan masing2 menawarkan package dari semurah2nya hinggalah semahal2nya.
    Walaubagaimanapun terpulanglah kepada anak aku; bidang mana yang diminati. Kerana dia yang nak belajar.
  2. Tersangatlah terkejut aku baru ni; kerana aku disaman oleh Majlis Perbandaran Selayang (MPS) sebanyak RM 12,500 kerana membuat extension belakang rumah setingkat (tanpa bumbung konkrit)
    Bayangkanlah tuan puan; jumlah samannya taklah sepadan dengan kos kerja-kerja penambahan tersebut.
    Alhamdulillah setelah 3 kali bertemu dengan Majlis dan berjumpa dengan Jurutera, Arkitek, Peguam Majlis dan akhirnya YDP telah membatalkan saman tersebut.

20090312

Jika ada langkah pertama

Masyarakat tersentak dengan isu pewartaan perkataan Allah dalam penerbitan Kristian.
Kesempatan kali ini, saya akan membicarakan topik ini. Saya tidak akan membahaskan dari sudut agama. Banyak pandangan yang boleh dikemukakan dari agama dari sudut pro dan kontranya isu ini. Saya juga tidak akan membicarakan dengan bahasa politik. Saya tak pandai menilai dari sudut pandang politik, lagi pun, ramai orang telah membicarakan dari kaca mata ini.
Saya cuma ingin mengajak untuk kita melihat dari sudut sejarah dan kebiasaan manusia.
1. Ketika orang Yahudi meminta untuk diiktiraf pembelian tanah mereka di Palestin, pada awal kurun ke 19 , Sultan Abdul Hamid tidak sekali-kali memberikan pengiktirafan pada mereka. Emmanuel Carasso yang bersekongkol dengan Theodor Herzl telah cuba mendapatkan izin menempatkan Yahudi di Palestin sejak 1898 lagi. Sultan tetap bertegas.Yahudi menawarkan untuk membeli ladang milik Sultan Abdul Hamid di Sancak Palestin dengan harga yang tinggi. Sultan tetap menolak. Yahudi menawarkan pula untuk menyewa tanah itu selama 99 tahun dengan harga yang cukup tinggi. Sultan tetap menolak. "Kami bukannya mahu membuat Negara di sana , kami hanya mahu Tuan yang mulia mengiktiraf tanah yang kami hendak beli" kata Emmanuel Carasso. "Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya", tegas Sultan. Ketika Sultan Abdul Hamid digulingkan pada 1909 , Yahudi paling gembira. Benarlah telahan Sultan, "Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya". 40 tahun selepas kejadian ini, Yahudi bukan sahaja mendapat pengiktirafan duduk, malahan mendapat sebuah Negara.
2. Ketika British datang ke Negara kita, dia tidak pernah sekali-kali menyebut untuk menjajah. Sultan yang telah dijinakkan dengan sedikit pemberian selesa dengan pendekatan mereka. Akhirnya Sultan menerima Residen sebagai penasihat. Bermula sebagai penasihat, akhirnya segala keputusan pentadbiran mesti mendapat nasihat Residen.Seterusnya, kuasa Sultan dibataskan hanya pada agama Islam dan Adat Istiadat Melayu.Akhirnya, kita diisytiharkan di bawah jajahan British.
3. Kejatuhan Filipina terhadap Sepanyol merupakan satu titik hitam kepada Islam di Timur Jauh. Sultan Sulaiman yang menguasai Manila (dahulu Fi Amanillah bermakna negeri di bawah keamanan Allah) syahid di dalam pertempuran dengan tentera Kristian ini. Bermula dengan Manila , pengaruh agama Kristian kemudiannya telah berleluasa ketika era penjajahan mereka ke atas bumi ini. Cuba lihat contoh di atas.
Bermula dengan permintaan yang kecil, ia akan membawa kepada langkah seterusnya. Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) hari ini diberitahu bahawa penggunaan perkataan 'Allah' dalam penerbitan berkaitan agama Kristian bukan lagi satu larangan. Perintah tersebut berbunyi:''Percetakan, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran dan pemilikan sebarang dokumen dan penerbitan berkaitan agama Kristian yang mengandungi perkataan 'Allah', 'Kaabah', 'Baitullah' dan 'Solat' adalah dilarang melainkan di muka hadapan dokumen dan penerbitan itu ditulis dengan perkataan "Khusus Untuk Penganut Agama Kristian''.
Ia satu keputusan yang kecil bagi sesetengah pihak tapi satu permulaan yang baik bagi sesetengah pihak. Semua orang ada sudut pandang yang tersendiri. Malahan ada sesetengah ahli agama yang bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah pada penerbitan Kristian ini.
Saya tidak menulis dari sudut kepelbagaian pendapat. Saya hanya mengutarakan dari sudut sejarah yang pernah berlaku. Saya percaya seperti yang diyakini oleh Sultan Abdul Hamid. "Dunia ini mempunyai sifirnya, sejarah pasti berulang. Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya ".

20090310

Makcik Intan

Hujung minggu lepas; aku mendapat berita dari Pak Saudara aku : Pak Lan Ariff bahawa adik satu pak tapi lain mak kepada arwah pak aku telah kembali ke rahmatullah di Kampung Permatang Sintok, Kepala Batas.
Arwah ayah/pak aku mempunyai banyak adik beradik yang lain mak. Jumlah adik beradiknya adalah 9 orang. Arwah Tok Wan aku Tok Wan Ahmad mempunyai 4 orang isteri.
Isteri pertama Tok Wan aku ialah ibu kepada arwah pak aku yang namanya Tok Tom. Tok Tom masih hidup dan berkeadaan sihat yang umurnya telahpun menjangkau 80 an. Melalui Tok Tom, Tok Wan aku mempunyai dua anak termasuk arwah pak aku. Kakakya Kiah pun telah meninggal terlebih dahulu dari arwah ayahku. Setelah arwah tok wan aku berpisah dengan Tok Tom; ayah aku di bela oleh mak saudaranya yang bernama Maryam ataupun Tok Yam yang suaminya bernama Meh.
Isteri Tok Wan aku yang kedua; aku tidak mengenali namanya dan tidak pula diceritakan oleh ayah aku. Melalui isteri kedua; Tok Wan aku mempunyai tiga orang anak iaitu Wan Teh, Normah dan Mohd Noor. Wan Teh dan Mohd Noor telahpun kembali ke rahmatullah pada tahun yang sama ayah aku meninggal tetapi dahulu daripada ayah aku.
Isteri yang ketiga Tok Wan aku adalah orang Pahang. Menurut cerita Tok Wan aku bernikah dengannya semasa bertugas sebagai anggota polis di Pahang. Melalui isteri inilah; maka Tok Wan memperolehi anak tunggal Intan.
Isteri yang keempat Tok Wan aku bernama Chombee - orang Tanjung Tokong Pulau Pinang. Dia dinikahi oleh Tok Wan aku semasa dia pencen dan bertugas sebagai pertugas di Feri Pulau Pinang. Dengan isteri ini; Tok Wan aku memperolehi tiga orang anak; Ariff, Sarimah dan Saridah.
Keluarga sebelah arwah adalah besar kalau dikumpulkan; tambahan kalau dikira juga dari Tok Nek aku (ayah kepada Tok Wan aku) iaitu Lebai Zainol yang jugak mempunyai tiga orang isteri yang aku akan ceritakan kelak.

Aku bersama adik2 ku sedang berusaha menyusun dan mencari salahsilah keluarga sebelah bapa dan ibu aku. Semuga berjaya hendaknya dan juga cuba mengumpulkan kembali keluarga kerabat kami yang besar ini.

Aku bermohon kepada semua perlayar2 website supaya dapat mensedekahkan "Al-Fatihah" kepada Makcikku - Intan bt Ahmad. Semuga ruhnya dicucuri rahmat Allah SWT. Aamin

20090308

Konsep Dan Amalan Doa

Berdoa adalah satu rangka ibadah yang mempunyai sangkut paut dengan kesempurnaan iman dan Islam

Sabda Rasulullah SAW
Doa itu adalah ibadah

Berdoa adalah satu tugas yang diperintahkan kepada hamba Allah SWT supaya melakukannya.
Firman Allah SWT
Tuhanmu berfirman "Memohonlah (berdoalah) kepadaku, aku akan perkenankan permohonan doa mu itu"

Berdoa itu ialah melahirkan kehinaan dan kerendahan diri serta menyatakan keperluan dan ketundukan kepada Allah SWT
Berdoa ialah menyatakan kita sangat berhajat kepadanya dalam memperolehi sesuatu yang kita kehendaki. Oleh kerana itu, maka kita bermohon kepadaNya menerangkan hajat yang kita hajati.

Berdoa hendaklah dengan hati yang hadir kepada Allah SWT yakni segala lafaz doa yang dibaca, ditadabbur dan difahamkan maknanya. Membaca doa dengang tidak mengerti maksudnya samalah dengan tidak berdoa.
Dengan berdoa kepada Allah SWT terwujudlah bahawa Allah SWT tempat meminta, tempat memohon sedang hamba adalah makhluk yang hina dina dan selalu dalam kekurangan.
Berdoa ialah "memohon kepada Allah SWT semoga ia menyampaikan maksud kita. Sambil melaksanakan dan mengusahakan dengan segenap tenaga yang ada, akan sebab2 terjadinya sesuatu yang dihajatkan"
Doa itu menjadi salah satu sebab bagi menolak bencana, sebagai perisai, menjadi sebab untuk menangkis dan sebagai air menjadi sebab keluarnya tumbuhan dari bumi, sebagai menangkis bencana yang telah ditakdirkan.
Sabda Nabi SAW
Tidak tertolak Qada' melainkan dengan doa

20090304

Ijtimak Malaysia July 2009


Alhamdullillah tuan - tuan; InsyaAllah, Satu perhimpunan orang2 Islam ataupun dipanggil ijtimak telahpun diputuskan akan diadakan di Malaysia pada 9, 10, 11 & 12 July 2009 bertempat di kawasan lapang berdekatan dengan Masjid KLIA Quarters Sepang.
Bila keputusan telah dibuat maka sebenarnya ijtimakpun telah bermula. Kalau tak silap kali terakhir diadakan ijtimak di Malaysia iaitu di Dengkil ataupun Chenderong Balai Teluk Intan lebih kurang pada tahun 1990 an jugak.
Kali terakhir ana ikuti ijtimak adalah di ijtimak Thailand yang diadakan di Nakhon Si Tamarat pada tahun kalau tak silap ana adalah pada tahun 2001 / 2002.
Nakhon Si Tamarat terletak di kawasan Segenting Kra. Banyak tinggalan sejarah Islam didapati di kawasan sana seperti Masjid2 lama dll. Mungkin peninggalan kerajaan Islam Ligor ataupun kerajaan Empayar Islam Siam Kedah. Maklumat lanjut sejarah silam Islam Siam sila lawati website : http://www.sejarahnagarakedah.blogspot.com/
Banyak dikawasan tersebut muka - muka yang raut wajahnya seperti orang Melayu tetapi tidak tahu berbahasa Melayu kecuali orang yang datang dari kawasan Pattani, Narathiwat dan juga Yala.
Ketika ijtimak; ana menerima lapuran daripada para jemaah bahawa terdapat sami2 Buddha yang memeluk agama Islam ketika ijtimak tersebut berjalan. Pada mula2 nya sami2 tersebut dihantar ke ijtmak untuk menjadi sebagai penyiasat atau perisik kerajaan. Bila hadir ke ijtimak - didapati kawasan ijtimak tersebut adalah sama seperti mimpi mereka sebelum datang iaitu kawasan pokok kelapa dan terdapat ramai orang berpakaian jubah putih. Dek kerana tertarik terdapat terhadap keadaan ijtimak tersebut; maka sami2 tersebut masuklah Islam.
Itulah hidayah namanya. Marilah sama2 tuan2 kita menyemarakkan suasana ijtimak kelak dengan membuat usaha dan doa kepada Allah semuga ijtimak tersebut berjaya dan banyak jemaah dakwah & tabligh dapat dikeluar ke seluruh dunia serta menjadi sumber hidayah kepada seluruh Alam

20090303

Hj Jamil Gulai Temenenung Panas

Semasa di Alor Star hujung minggu lepas sempat juga aku mengajak ibuku ke sebuah kedai makan yang terkenal dengan sarapan paginya; Hj Jamil Gulai Temenung Panas.
Kedai terletak di kepala simpang Jalan Kuala Kedah yang menuju kearah Yan dan dihadapan Kilang Padi. Masakan yang popular di sini adalah Gulai Ikan Temenung (atau bahasa KL ikan kembung) panas - panas.
Ramai pengunjung setiap hari di kedai ini termasuk orng2 Cina yang menikmati gulai panas tersebut. Masakan nasi dan gulai sebagai sarapan pagi adalah menjadi sarapan pagi tradisi di belah utara terutama bagi pengusaha - pengusaha bendang seperti yang disebut didalam artikel "Rendam Asam Teluq" saya. Macam orang terengganu; pagi pagi dah makan Nasi Dagang - kemungkinan pada masa dahulu ramai nelayan keluar pagi balik lewat tengahari yang memerlukan banyak tenaga untuk kelaut.
Sungguh sedap masakannya, ikannya fresh mungkin baru dibawa dari Kuala Kedah, gulainya mungkin di giling sendiri. Nasi ikan kembung seekor & telur dadar sekeping harga diantara RM 2 - RM 3.
Selamat mencuba

20090227

Tablighi Nisab


Jika kita mengikuti program Jemaah Tabligh ataupun yang kita yang kita dengar - dengar di masjid atau surau ketika Jemaah Tabligh memberikan bayan iaitu penerangan serta diikuti taskheel iaitu mencatit nama-nama para jemaah melapangkan masa untuk keluar ke jalan Allah selama 3 hari, 40 hari dan 4 bulan.




Kita sering ditanya orang awam adalah tempuh masa yang tertentu ini wajib ataupun ada terdapat nas / dalil yang menetapkan perlu meluangkan masa tertentu sahaja. Sebenarnya tanggungjawab kita sebagai umat Nabi Muhammad saw untuk menunaikan tanggungjawab dakwah dan tabligh adalah pada setiap masa dan keadaan, walaubagaimanapun tempuh yang ditetapkan adalah disyorkan oleh ulama2 sebagai latihan kearah menjadikan dakwah ini sebagai maksud hidup kita.




Megikut fatwa ulama Mufti Ebrahim Desai, Darul Ifta, Madrasah In'aamiyyah, South Africa mengatakan Jangkamasa tertentu seperti 3 hari, 40 hari & 4 bulan bukanlah suatu kemestian tapi ianya hanya dianjurkan seperti mana seseorang yang mengikuti kursus kecemasan first aid contohnya sebulan. Walaupun tidak bermakna yang dia akan terus jadi doktor pakar, sekurang-kurangnya dia tahu apa yang perlu dia lakukan semasa kecemasan. Begitu juga seseorang yang keluar ke Jalan Allah selama 3 hari atau 40 hari atau 4 bulan bukan bermakna dia telah menjadi seorang yang ahli atau pakar dalam Shariah, tetapi sekurang-kurangnya dia tahu apa kehendak - kehendak asas dalam Shariah. Lebih lama masa yang dia berikan untuk keluar ke Jalan Allah, lebih banyaklah kita akan belajar dan menyempurnakan diri sebagai seorang Mukmin yang sejati.




Walaubagaimanapun sudah semestinya; Nisab yang diusulkan oleh ulama2 adalah berlandaskan kehidupan Sahabat2 ra dan nas & dalil.




Petikan Bayan Maulana Yusuf : Sebanyak 150 jemaah para Sahabat ra telah dihantar dari Madinah dalam masa 10 tahun. Baginda sendiri telah menyertai 25 daripada jemaah-jemaah tersebut. Sebahagian jemaah tersebut terdiri daripada 10,000 orang, ada yang 1,000 orang, 500 orang, 300 orang, 15 orang, 7 orang dan sebagainya. Jemaah - jemaah ini ada yang keluar untuk 3 bulan, 2 bulan, 15 hari, 3 hari dan sebagainya. 125 jemaah lagi sebahagiannya terdiri daripada 1000 orang, 600 orang, 500 orang dan sebagainya dengan masa 6 bulan, 4 bulan dan sebagainya.
Sekiranya kita menghitung dengan teliti maka akan didapati purata masa yang diberikan oleh setiap sahabat ra untuk keluar ke jalan Allah dalam masa setahun ialah antara 6 hingga 7 bulan.




Petikan dari kitab "Wali Songo dengan perkembangan Islam di Nusantara" oleh Hj Abdul Halim Bashah : Pada tahun 627 M satu rombongan sahabat-sahabat Nabi saw yang diketuai oleh Wahab bin Abi Qabahah dikatakan telah mengunjungi Riau dan menetap selama 5 tahun di sana (sebelum pulang ke Madinah).




Keluar 3 hari




Daripada Ibnu Umar ra berkata : Nabi saw telah memanggil Abdul Rahman bin Auf ra lalu bersabda : Siap sedialah kamu, maka sesungguhnya aku akan menghantar engkau bersama satu jemaah maka menyebut ia akan hadis dan katanya : Maka keluarlah Abdul Rahman hingga berjumpa dengan para sahabatnya, maka berjalanlah mereka sehingga sampai ke suatu tempat pertama bernama Daumatul Jandal, maka manakala ia masuk ke kampung itu ia mendakwah orang orang kampung itu ia mendakwah orang - orang kampung itu kepada Islam selama tiga hari. Manakala sampai hari yang ketiga dapat Islamlah Asbagh bin Amru al Kalbi ra dan adalah ia dahulunya beragama Nasrani dan ia ketua di kampung itu


(Hadis riwayat Darul Qutni, dipetik dari Kitab Risalah ad Dakwah)




Keluar 40 hari




"Seorang lelaki telah datang kepada Saiyidina Unar ibnu Khattab ra maka Suyaidina Umar ra pun bertanya : Di manakah engkau berada? Dijawabnya : Saya berada di Ribat. Syaidina Umar ra bertanya lagi : Berapa hari engkau berada di Ribat itu? Jawabnya tiga puluh hari. Maka berkata Saiyidina Umar ra : Mengapa kamu tidak cukupkan empat puluh hari?


(Kanzul Ummal, Juzuk 2 muka surat 288 dipetik dari kitab Risalah ad Dakwah)




Keluar 4 bulan




Ibn Juraij berkata : " Ada seseorang yang menceritakan kepada saya bahawa pada suatu malam ketika Umar ra sedang berkeliling (ghast / jaulah / ziarah) disekitar lorong - lorong kota Madinah, tiba tiba beliau mendengar seorang wanita sedang melantunkan syair:

"Bertapa panjang malam ini dan betapa gelap di sekelilingnya. Daku tidak boleh tidur kerana tiada yang tersayang yang boleh ku ajak bercumbu Andai bukan kerana takut berdosa kepada Allah yang tiada sesuatu pun dapat menyamaiNya Sudah pasti ranjang ini digoyang oleh yang lainnya"

Ketika Umar ra mendengar syairnya itu, maka dia bertanya kepada wanita tersebut, "Apa yang terjadi padamu?" Wanita itu menjawab, "Saya sangat merindukan suami saya yang telah meninggalkan saya selama beberapa bulan." Umar bertanya, "Apakah kamu bermaksud melakukan hal yang buruk?" Wanita itu menjawab, "Saya berlindung kepada Allah." Umar ra berkata, "Kuasailah dirimu! Sekarang saya akan mengutus orang untuk memangil suami mu."



Setelah itu Umar ra bertanya anak perempuannya Hafsah ra, Aku bertanya padamu mengenai sesuatu masalah yang membingungkan aku, mudah-mudahan kamu boleh memberi jalan keluar untukku. Berapa lama seorang wanita mampu menahan kerinduan ketika berpisah dari suaminya?" Mendengar pertanyaan itu, hafsah ra menundukkan kepala kerena merasa malu. Umar ra berkata, " Sesungguhnya Allah tidak pernah merasa malu dalam hal kebaikan." Hafsah menjawab sambil berisyarat dengan jari tangannya, " Tiga sampai empat bulan." Kemudian Umar ra menulis surat kepada setiap amir pasukan tentera Islam supaya tidak menahan anggota pasukannnya lebih dari 4 bulan."


(Riwayat Abdur Razzaq dalam kitab Al-KAnz Jilid VIII ms 308)



Ibnu Umar ra mengatakan bahawa pada suatu malam Umar ra keluar untuk melihat ehwal orang ramai) tiba - tiba beliau mendengar seorang wanita sedang bersyair :




"Betapa panjang malam ini dan betapa gelap di sekeliling Aku tidak boleh tidur kerana tiada yang tersayang yang boleh ku ajak bercumbu"



Kemudian Umar ra bertanya kepada Hafsah ra, berapa lama wanita dapat bertahan tidak bertemu dengan suaminya?" Hafsah ra menjawab, "Enam atau empat bulan." Maka Umar ra berkata, " Untuk selanjutnya, saya tidak akan menahan tentera lebih dari masa itu."


(Hr Baihaqi dalam kitabnya Jilid IX ms 29 & Kitab hayatus Sahabah bab Al Jihad)












Joint Ventures (JV)

Introduction to JV
Many projects in South East Asia are carried out by 2 or more companies from different legal systems who join together to exploit their human and financial resources, expertise and local knowledge for their mutual benefit. The companies may carry out the project jointly, sharing the risks and rewards equally or in pre-defined percentages or they may decide that the risk and reward should relate solely to the separate work each carries out.
The companies may decide to form a separate joint venture company to carry out the work (an incorporated Joint Venture) or they may decide merely to have an agreement between themselves to undertake the work together (an unicorporated Joint Venture).
These are commercial decisions and many factors will influence the eventual structure of the Joint Venture (JV).
In an incorporated JV there will be Articles of Association and Memoranda of Incorporation which will normally set out the formal structure of the company and a shareholders agreement between the parties which will set out how the company is to be run, what authority the management team may have and what matters must have the approval of the shareholders. It will also establish the relationship between the shareholders.
In an unincorporated JV there will agreement which will cover all aspects of the JV's operation and the relationship between the parties.
The nature of a JV is or should be one of the mutual (if sometimes wary) trust. At the time they are negotiating the JV the parties are often reluctant to contemplate the possibility of the relationship going wrong. No matter how friendly the parties are at the outset the relationship could be a disaster waiting to happen. The parties should ensure that the JV agreement is drafted in such a way that :-
  • it is enforceable
  • it contains provision for resolving deadlock and
  • it provides for termination in specified circumstances and sets out the consequences of any such termination
Dealing with Deadlock

In an incorporated JV deadlock can arise either at board level where the directors appointed by the Shareholders take opposite views in a 50:50 JV or in one where unanimity is required, or at shareholder level (and the same would apply to an unincorporated JV) in relation to matters which require shareholder approval.

Obviously it is best to try to avoid the potential for deadlock at the outset. This can be achieved in a number of ways including
  • agreeing that one party should have a casting vote
  • agreeing that a particular party should have control over certain specified issues or areas - this sometimes works well where each party is contributing different things to the JV
  • delegation by the JV parties to individuals within the JV management
  • restricting the matters which need to be referred to the shareholders

However, many parties will be reluctant to concede the right to "agree" major decisions. Therefore the potential for deadlock on key issues still normally exists. Some people consider the in-built potential deadlock of a 50:50 JV agreement (eg through equality of voting rights at board and shareholder level) in itself provides the strongest structure for encouraging settlement and a common policy between the parties. They argue that the potentially severe commercial consequences of an isoluble deadlock generally ensures that a sensible compromise will be agreed. I do not agree. When a problem arises it is usually because the partners have fallen out and the good - will to resolve the problem has rarely been present. It needs to be broken by one means or another.

Generally there are 2 means of resolving deadlock
    • Mechanism which allow the JV to continue (Dispute Resolution Mechanism)
    • Mechanism which terminate the JV